AnnonsOnline marknadsföring

CPM - vad är det? Hur man använder CPM i reklam?

Genom att organisera en media och kontextuell reklamkampanj på nätet, beräknar varje annonsör sin beräknade budgeten. Kund reklamkampanj är det viktigt att se hur de medel som anslås för dess genomförande, oavsett om pengarna används och effektivitet med vilken de används på avsett sätt. Beräkningen av effektiviteten i produktreklam i medieplanering bygger på flera indikatorer, varav en är index för CPM. Vad är denna siffra hur man använder det - ta reda på nedan.

CPM - varför är det nödvändigt

Vad är CPM reklam, har det varit känt sedan förra århundradet. Modulen används i alla reklamkampanjer som ägde rum i media. Publishing, tv- och radiostationer fortfarande använda denna siffra för att beräkna kostnaden för reklam. CPM används i fallet när det gäller priset på displayannonsering är inte en enda destination och tusentals möjliga köpare. Samtidigt, och sattes i omlopp denna term. Ägarna till reklam plattformar kunde bara arbeta med deras cirkulation och tematiska fokus, så CPM hastigheten bestämdes, reklam, med hänsyn till detta värde var produktiv.

definiera CPM

En enkel definition av CPM - kostnad per tusen är. Kommer från namnet på modulen engelska ord kostnad per tusen, där M - den romerska siffran, det vill säga 1000. Således frågan om vad som är CPM, kan du säga att detta är priset per tusen annonsvisningar. Ju mer tid det är reklam på sidorna av tidningar och tidskrifter, desto oftare är det spelas på radio eller läsa på TV-kanalen - ju större graden av denna faktor.

Beräkning CPM annonsering på nätet kampanjer

På Internet roll i annonsen brukar spela banners - de irriterande pop-ups, som är så populär bland användarna, och som föra pengar till ägaren av reklam plattformar. Ju mer populära sajten, desto fler människor som tittar på den här webbsidan, desto dyrare reklam på denna webbplats kommer att kosta kunden.

Annonsörer som är intresserade i största möjliga antal användare som såg banderollen. Därför, vad är CPM, det kan visas matematiskt enligt följande:

CPM = (den totala kostnaden för reklam ordning) / (planerade antalet visningar per dag banner) * 1000.

Nu är det klart, CPM - vad det är. I reklam är en av de viktigaste indikatorerna. En annonsör kan räkna ut hur mycket pengar du behöver för att betala ägaren av platsen för att säkerställa att informationen har visats ettusen användare i nätverket.

Visuellt, kan denna beräkning att illustreras med ett enkelt exempel. Kostnaden för att placera en banner på platsen av en portal är till exempel $ 400 per vecka, statistiken på denna webbplats visar att en vecka att läsa webbplatsen cirka 10 tusen. Användare. Således en enkel beräkning ger ett värde på:

CPM = $ 400/10 000 * 1000 = $ 4 per tusen intryck reklam information.

Annonsörerna bör förstå att en enkel demonstration av banner på tematiska webbplats är mestadels informativ. Det finns ingen garanti för att alla de tio tusen människor som besökte sidan, se till att klicka på bannern. om besökaren vill länka till eller inte - det beror på intresset för banderollen och den information som publiceras på den. Varje plats är skyldig att lämna alla dina data för att beräkna CPM alternativet. Det är lönsamt att webbplatsens ägare, kan du förstå. Men reklam är dess kvalitet och intressant för slutanvändaren ingår i arbetet med kunden.

Stödmodul CTR, beräkningsmetoder

För att minska kostnaderna för att överväga en annan indikator - CTR index. Namnet kommer också från det engelska språket och är helt låta som en klickfrekvens - CTR takt. CTR visar hur många människor klickade på bannern och gå till en sida reklam kund. Denna modul beror på riktigheten av den valda platsen, eftersom mer lämpliga och nödvändiga utseende reklam, desto större är sannolikheten att besökaren intresserad av information och klickar på bannern. Metoden för beräkning av denna indikator är följande:

CTR = (antalet användare som klickat på bannern) / (det planerade antalet visningar i Banner dag) * 100%.

Till exempel om de 20 tusen personer som såg annonser, har följt en länk 800 användare, sedan CTR är 800/20 000 * 100 = 4%, vilket ligger över den nedre gränsen.

Empiriskt visat att den minsta CTR 3-5%. Om mindre, då kostnaden per potentiell kund kommer att överstiga den förväntade vinsten, och reklam kommer att betraktas som ineffektiv.

Använda index

CPM kan användas när man väljer en smal målgrupp. Till exempel vid beställning banner platsen plattformen ger annonsörer information om ålder, kön, bostadsort, intressen alla registrerade besökare. Således önskad banner visas bara för de användare, på vilken reklamprodukt beräknades. Budgeten för kampanjen samtidigt konsumerar mer ekonomiskt och mer effektivt.

Du bör också ta hänsyn till aktiviteten hos de permanenta medlemmarna. Ju oftare samma besökare ser samma annonsprodukt, desto mer pengar debiteras från annonsörerna, men kunden på kundens från denna inte längre blir. Därför rate beräknings index CPM och CTR i samband med en djup analys av information från denna reklam plattform för att föra de önskade resultaten till kunden.

En annan punkt som bör beaktas i början av kampanjen. Betalning kan exponeras eller i termer av CPM, eller CTR. Med andra ord måste kunden förstå essensen av reklam modulo CPM banner - det är inte en betalning för ett klick, men bara för reklam en produktdemonstration

Sammanfattningsvis

När vi frågade vad är CPM, kan man säga att detta alternativ är en av de viktigaste i analysen av effektiviteten hos en viss annons, och även måste ta hänsyn till vid beräkning av reklambudget. Beaktas och summan av de påstådda kontakt med potentiella kunder med den information reklam, och kostnaden för banner placering på flera webbplatser med liknande tematisk inriktning. Med tanke på dessa parametrar är det möjligt att beräkna effektiviteten av en viss reklam plattform och framgångsrikt behärska reklambudget.

Similar articles

 

 

 

 

Trending Now

 

 

 

 

Newest

Copyright © 2018 sv.unansea.com. Theme powered by WordPress.